A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Козинська гімназія Галицької міської ради Івано-Франківської області

Протидія булінгу в закладі освіти: системний підхід. Для початкової школи.

Дата: 04.10.2022 15:06
Кількість переглядів: 83

      Булінг (цькування) – тривожна тенденція, особливо для сучасного дитячого і молодіжного середовища. За результатами дослідження, проведеного Фондом ООН Юнісеф у 2017 році, 67% дітей в Україні у віці від 11 до 17 років стикалися з проблемою булінгу впродовж останніх трьох місяців, а 24% дітей стали жертвами цього явища. Найбільш вразливими до булінгу є сором’язливі, зі зразковою поведінкою діти, а також діти, які, в силу різних життєвих обставин, «замкнуті в собі», закриті для спілкування. Найчастіше діти піддаються цькуванню з боку однолітків за свій зовнішній вигляд, переконання, поведінку, а також через різні життєві обставини тощо . Результати опитування U-Report говорять про найрозповсюдженіші причини булінгу – ігнорування дорослими цькування (37%). Відповідно до статистики Національної дитячої «гарячої лінії» більше 25% дзвінків так чи інакше пов’язані з цькуванням.

       У травні 2019 року Громадською організацією «Ла Страда-Україна» за підтримки Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) було проанкетовано3 1497 учнів та учениць, 826 батьків, 271 педагог закладів освіти Луганської та Донецької області,ф з метою визначення рівня розповсюдження проблеми насильства та цькування (булінгу) в дитячому середовищі4. 64,2% учнів та учениць вказали, що ніколи не зіштовхувались із проявами насильства або булінгу. На думку молоді найчастіше булерами можуть виступати хлопці (20,8 %), 27,6% вказали, що в такій ролі можуть бути діти, які мають лідерські якості, 19,8% – діти, фізично сильніші; 54,2% зазначили, що булером може бути будь-хто. 20,6% вказали, що найчастіше потерпають від булінгу дівчата; 71,1% – діти, які відрізняються від інших будь чим; 56,9% – які не мають сучасних гаджетів, одягу; 34,0% – фізично слабші.

      Педагоги та батьки вважають, що найефективнішими діями, які сприятимуть зниженню кількості випадків насильства в освітньому середовищі є проведення систематичних просвітницьких заходів з ненасильницької поведінки (61,7% – батьків, 89,7% – педагогів), впровадження якісних профілактичних програм (51,3% – батьків, 76,0% – педагогів), створення антибулінгової політики (51,0% – батьків, 80,8% – педагогів).

      Попередити прояви насильства в закладах освіти допомагає медіація однолітків та відновні практики через запровадження діяльності Служби порозуміння. Протягом 2018-2019 років в 62 закладах освіти Луганської і Донецької областей Національною медіаторською мережею ГО «Ла Страда-Україна» створено Служби порозуміння, які складаються зі 1100 медіаторів-ровесників. Дана робота є продовженням багаторічної співпраці ГО «Ла Страда-Україна» з Міністерством освіти і науки України та Дитячим фондом ООН (ЮНІСЕФ).

Інтегроване заняття для вихованців середньої групи дошкільного закладу освіти «Ми – дружні хлопці та дівчата»

 

Мета: формувати доброзичливе ставлення одне до одного; розвивати вміння проявляти свої емоції та почуття, виховувати взаємоповагу.

Загальна тривалість: 20-35 хв.

Обладнання та необхідні матеріали: мультфільми «Крихітка Єнот», «Просто так»; ноутбук, мультимедійний проектор.

План заняття

1. Вступне слово ведучого/ведучої

2. Перегляд та обговорення мультфільму «Крихітка Єнот». Обговорення

3. Читання казки «Квіточки». Обговорення

4. Вправа «Дзеркало»

5. Підведення підсумків.

Вправа «Передай свою посмішку по колу»

Хід проведення:

1. Вступне слово ведучого/ведучої

Мета: привітати вихованців, ознайомити з метою заняття.

Час: 2 хв.

2. Перегляд мультфільму «Крихітка Єнот».

Обговорення

Мета: показати вихованцям, як може змінитися ставлення до себе та оточуючих завдяки усмішці та добрим вчинкам.

Час: 10 хв.

Обладнання: ноутбук, мультимедійний проектор.

Ведучий/ведуча пропонує вихованцям переглянути мультфільм «Крихітка Єнот»9. Запитання для обговорення:

- Про що розповідається в мультфільмі?

- Що допомогло потоваришувати, знайти спільну мову Єноту з героями мультфільму?

- Які вчинки ви вважаєте добрими?

- Як ви вважаєте, чому/чи може дружба починатися з усмішки?

До уваги ведучого/ведучої!

Під час проведення обговорення необхідно підвести вихованців до того, що усмішка – це можливість показати твоє доброзичливе ставлення до інших і завдяки усмішці можна потоваришувати з іншими.

3. Читання казки «Квіточки».

Обговорення

Мета: формувати ціннісне ставлення вихованців до іншої особистості, розвивати вміння вибудовувати доброзичливі стосунки, виховувати терпимість, толерантність, повагу до думок, почуттів, переконань інших.

Час: 5 хв

Ведучий/ведуча.

Пропонує дітям прослухати казку, яка називається «Квіточки».

В одній Чарівній країні на зеленому лужку росли собі чарівні квіти. А чому вони були чарівними? Тому що вміли розмовляти і гралися, мов діти. Квіточки були всі різні: і червоні, немов жар; і жовті, як сонечко; і білі, мов хмаринки; і блакитні, як весняне небо. Жили вони дружно й весело, аж ось сталася одна подія. Пробігала тим самим лужком із квітами маленька дівчинка Яринка та й загубила дзеркальце. Воно закотилося в травичку й зупинилося біля наших квіточок. Першою дзеркальце помітила червона квітка. Зазирнула в нього, побачила себе та й запишалася. «Ой, яка я гарна, всі інші не такі, як я! Не буду з ними дружити!» – сказала квітка. Але й інші квіточки подивились у дзеркальце й подумали так само: я біла – найкраща, я жовта – найкраща, я блакитна – найкраща, а решта не такі, тому вони гірші. Почалися між квіточками суперечки, вони припинили гратися і стало сумно на лужку. Тим часом Яринка прийшла на чарівну галявинку шукати загублене дзеркальце. Доки вона його шукала, то почала плести собі віночок. Взяла червоних квіточок, але віночок був, хоч і гарний, та все-таки в ньому бракувало кольорів. Тоді Яринка набрала різних квітів: і білих, і жовтих, і блакитних. Тож віночок вийшов барвистий, яскравий, дуже гарний. Аж тут і дзеркальце знайшлося. Одягла Яринка віночок, глянула у дзеркальце, й усі квіточки побачили, яка то краса, коли різні квіти, різні барви збираються разом у веселий віночок. І зрозуміли квіточки: хоч усі вони різні, але однаково привабливі, однаково важливі для інших, та й перестали сваритися, і вже жодна квіточка не вважала іншу, не таку, як вона сама, гіршою за себе.

Запитання для обговорення:

- Чому квіточки посварились?

- Якщо хто-небудь чимось відрізняється від інших, то чи гірший він/вона?

- Що допомогло квіточкам знову подружитися?

- Чому віночок такий гарний?

- Що значить бути дружніми?

4. Вправа «Дзеркало»

Мета: вчитися по-різному висловлювати свої почуття, а також відчувати настрій інших.

Час: 2 хв.

Ведучий/ведуча.

Щоб розуміти одне одного, важливо вміти відчувати те, що відчуває ваш друг або подруга. Зараз ми з вами пограємо в гру «Дзеркало».

Знайдіть собі товариша чи товаришку, станьте у пари та поверніться обличчям одне до одного. Один з вас – дзеркало, інший – показує різні емоції та почуття. Ті, хто «дзеркало» – повинні повторювати емоції та жести партнера/партнерки.

Через 1 хвилину вихованці міняються місцями. Ті, хто були «дзеркалом», тепер показуватимуть емоції, і навпаки.

Запитання для обговорення:

- Які емоції ви частіше бачили у «дзеркалі»?

- Що «дзеркалам» сподобалось найбільше віддзеркалювати?

- Які емоції приємно вам бачити на обличчі друзів? А вашим друзям

5. Підведення підсумків.

Вправа «Передай свою посмішку по колу»

Ведучий/ведуча.

Діти, я вам пропоную закінчити наше заняття посмішкою. Отже, візьміться, будь ласка, за руки і, повертаючись до сусіда чи сусідки, по черзі усміхніться.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень